„One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.

We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us. That’s why we’ve always put friends and family at the core of the experience. Research shows that strengthening our relationships improves our well-being and happiness.

But recently we’ve gotten feedback from our community that public content — posts from businesses, brands and media — is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other.

It’s easy to understand how we got here. Video and other public content have exploded on Facebook in the past couple of years. Since there’s more public content than posts from your friends and family, the balance of what’s in News Feed has shifted away from the most important thing Facebook can do — help us connect with each other.

We feel a responsibility to make sure our services aren’t just fun to use, but also good for people’s well-being. So we’ve studied this trend carefully by looking at the academic research and doing our own research with leading experts at universities.

The research shows that when we use social media to connect with people we care about, it can be good for our well-being. We can feel more connected and less lonely, and that correlates with long term measures of happiness and health. On the other hand, passively reading articles or watching videos — even if they’re entertaining or informative — may not be as good.

Based on this, we’re making a major change to how we build Facebook. I’m changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions.

We started making changes in this direction last year, but it will take months for this new focus to make its way through all our products. The first changes you’ll see will be in News Feed, where you can expect to see more from your friends, family and groups.

As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.

For example, there are many tight-knit communities around TV shows and sports teams. We’ve seen people interact way more around live videos than regular ones. Some news helps start conversations on important issues. But too often today, watching video, reading news or getting a page update is just a passive experience.

Now, I want to be clear: by making these changes, I expect the time people spend on Facebook and some measures of engagement will go down. But I also expect the time you do spend on Facebook will be more valuable. And if we do the right thing, I believe that will be good for our community and our business over the long term too.

At its best, Facebook has always been about personal connections. By focusing on bringing people closer together — whether it’s with family and friends, or around important moments in the world — we can help make sure that Facebook is time well spent.“ (Quelle: Facebook – Chronik Mark Zuckerberg )

Am 12. Januar versetzte Facebook-Gründer Mark Zuckerberg mit seinem Beitrag viele Unternehmen in Aufruhr.

Darin schreibt er, dass sich der Newsfeed, wie wir ihn kennen, grundlegend ändern wird. Der Fokus wird ab sofort wieder mehr auf privaten Inhalten von Freunden, Familie und Bekannten liegen, d. h. es wird zukünftig weniger Reichweiten für Unternehmen und deren Seiten geben. Ein Grund für die Änderung ist, dass laut Studien der Kontakt über soziale Medien zu Menschen, die einem wichtig sind, positive Auswirkungen auf das eigene Wohlbefinden hat. Facebook möchte den Newsfeed wieder langfristig zu einem Ort machen, den man als privater Nutzer auch interessant findet. Denn nur so hat Facebook auch eine Zukunft. Der neue Algorithmus bietet also Segen und Fluch zugleich, denn nur wenn Facebook seine große Reichweite auch in Zukunft beibehält, können Unternehmen auf Facebook von dieser Reichweite profitieren.

Wie geht es jetzt für Unternehmen auf Facebook weiter? Der Algorithmus wird nicht von heute auf morgen geändert, sondern erst nach und nach eingeführt. Wenn ein Algorithmus-Update nicht den gewünschten Effekt mit sich bringt, wird natürlich umgehend nachgebessert. Das erste große Update startete für viele Nutzer bereits heute. Allerdings können die Auswirkungen für Unternehmensseiten ganz unterschiedlich ausfallen. Die Seiten, deren Beiträge zu bedeutungsvollen Interaktionen zwischen Freunden führen, werden die Auswirkungen des Updates nur geringfügig spüren. Unternehmen, die ihre Strategie bisher nur auf hohe Reichweitengenerierung ausrichteten und Tricks wie Click-Baits, Gewinnspiele, Fake-Live-Videos, Live-Abstimmungen oder Engagement-Baits einsetzten, werden das Update dagegen sehr deutlich zu spüren bekommen.

Wie hoch das Ausmaß der Reichweiteneinbrüche tatsächlich sein wird, lässt sich aktuell noch nicht benennen.

Wir raten euch: Lasst euch nicht verrückt machen! Aktuell gilt es die Auswirkungen des neuen Facebook-Algorithmus abzuwarten und zu beobachten. Nichts wird so heiß gegessen, wie es gekocht wird! 😉

Wir werden die Auswirkungen des neuen Algorithmus für euch beobachten und halten euch auf dem Laufenden!